söndag 26 februari 2012

DIY - Skåprenovering

Jag behövde ett skåp till kontoret där jag kunde lassa in alla fula pärmar och pappershögar som ligger och dräller runt hela skrivbordet. När jag nämde det för pappa så tyckte han att jag kunde ta farfars gamla skåp som stod i garaget. Skåpet hade farfar snickrat helt själv och användes på hans gamla kontor i snickeriverkstan. Pappa och jag knatade ut i garaget en kväll med ficklampan i högsta hugg och började rensa skåpet. Förutom en herrans massa bil- och skvallertidningar från 80-talet så hittade vi en hel del gamla godingar. Vad sägs om en husmorstidning från 1935 eller Rit-Olas Julpudding från 1943 med politiska karikatyrer. Vi hittade dessutom de första broschyrerna på travvagnar som farfar tillverkade. Reklamslogan löd då - För herrar, travsportmän m.fl Bergsåkers Sulkyn! Styrka - Elegans :)

När skåpet var tömt och städat limmade vi ihop ett hörn som börjat släppa i träfaneret, sedan målade jag kanterna svarta men lät insidan ha kvar det ljusa träet. Efter två strykningar tapeteserade jag dörrarna med överbliven kökstapet. Det räckte precis till båda dörrarna efter mönstretanpassningen. Sen skar jag till tapetkanterna så att lite av det svarta syns runt dörren. Jag tror att tapeten sitter lite bättre då än om den ligger helt kant i kant.

Ja, jag blev jäkligt nöjd med resultatet och det är extra kul att återvinna gamla möbler när det är ens egen farfar som snickrat det en gång i tiden!


2 kommentarer: